Parallelle werelden

2,85 Miljoen, dat zijn maar een paar letters. Ik schrijf het even uit; twee komma vijfentachtig miljoen. Hmm, dat helpt niet echt, even rekenen; het zijn 78 bruto jaarsalarissen van 36.500 euro. De armoedegrens ligt op 20.000 euro, 95 procent van de beeldend kunstenaars in Nederland zit daar ruim onder. Dus 2,85 miljoen is het jaarinkomen waar zo’n 150 hedendaagse kunstenaars al ontzettend blij mee zouden zijn.

Van mijn vader leerde ik het gezegde ‘penny wise, pound foolish’. Van de week had ik het met collega Jet over parallele werelden. En vanochtend rolde ik zo ongeveer uit mijn bed toen ik las dat Rijksmuseum Twenthe per ongeluk 2,85 miljoen euro overgemaakt heeft naar een verkeerd rekeningnummer.

Ik werk al jaren voor Stichting KunstNonStop in Enschede, dat is een veredelde vrijwilligersbaan. Veel uren, relatief weinig inkomsten. (voor de transparantie, onderaan staat een link naar ons financieel jaarverslag) Dat doe ik overigens vol overtuiging en met heel veel plezier. Wij verbinden kunstenaars, kunstinstellingen, gemeente en publiek met elkaar, oflline en online via kunstnonstop.nl. Dat doe ik omdat ik vind dat kunst essentieel onderdeel is van de verhalen die de mens vormgeven en die ons met elkaar verbinden.

Je hoeft mij dus niet te vertellen dat een schilderij van onschatbare waarde kan zijn. Ik begrijp waarom een landschapje meer kan zijn dan een willekeurig kiekje. Maar hier krijg ik mijn hoofd niet omheen. 2,85 miljoen euro. Als het geld niet was kwijtgeraakt, er geen crimineel tussen had gezeten, dan was het niet eens een nieuwsitem geweest. Dan was er gewoon 2,85 miljoen euro overgemaakt naar een rekening in Hongkong en dan was er nog een extra landschapje toegevoegd aan de collectie van Rijksmuseum Twenthe.

Vandaag heb ik de neiging om het bijltje er bij neer te gooien of om op zijn minst heel hard te schreeuwen. Collega Annelien zei: ‘ ik heb nog wel een paar prachtige landschapprints liggen, die zijn een stuk goedkoper’. Ik ken haar werk en ik denk dat het werkelijk een geweldig idee zou zijn om een paar van haar prints in het Rijksmuseum op te hangen. Ik ken alleen al hier in Enschede tientallen kunstenaars die prachtig en goed werk maken dat een podium verdient, kunstenaars die een eerlijk inkomen verdienen.

Penny wise, pound foolish, parallele werelden. Ik leef in een parallel universum waarin hedendaagse kunstenaars niet gezien worden wiens dagelijkse inspanningen om verdieping, troost, ontroering, ontregeling, ethiek, schoonheid te onderzoeken, te ontwikkelen en te maken, niet of nauwelijks ondersteund worden. Kunstenaars die zich meer dan fulltime inzetten, hard wérken om aan het eind van de maand hun te huur kunnen betalen, kleren voor hun kinderen, boodschappen, die investeringen moeten doen in hun beroepspraktijk. Daarnaast werken zij nog in reguliere baantjes om te zorgen dat er aan van die maand geen groot rood gat ontstaat omdat er blijkbaar geen geld is om hen fatsoenlijk te betalen als ze exposeren, geen geld om hun werk aan te schaffen.

En ergens in een andere wereld is schijnbaar geld zat, de miljoenen schuiven er met het gemak van een digitale opdracht, het intoetsen van wat nummertjes, van de ene naar de andere bankrekening, van Enschede naar Hongkong

Zou het misschien niet ergens een goed en fatsoenlijk idee zijn om toch eens te heroverwegen die miljoenen niet langer uit te geven aan weer een landschapje van bijna 200 jaar oud? Dan kun je het werk nog steeds zien trouwens, zo’n oud werk is ondertussen rechtenvrij, je kunt er een foto van maken en dan kan iedereen er naar kijken. Natuurlijk is dat iets minder mooi dan het echte werk maar aangezien ze voor zo’n duur werk toch een glasplaat hangen maakt het ook weer niet zo heel veel uit. Ik wil wel helpen het geld op een veel betere manier te besteden.

Mochten ze die 2,85 miljoen euro toch nog terugvinden, bel me dan gerust. Het lijkt me een prachtige klus om 80 kunstenaars uit te zoeken die een jaar lang voor een eerlijk modaal inkomen kunst voor ons gaan maken. Dat levert niet één landschapje op, daar kun je heel Rijksmuseum Twenthe mee vullen!

Danielle Spoelman, voorzitter werkgroep KunstNonStop

Dit stuk is geschreven op persoonlijke titel.

https://stichtingkunstnonstop….

John Constable 1824, A View of Hampstead Heath: Child’s Hill, Harrow in the Distance.

constable

Je kunt hier een reactie plaatsen, ik vind het erg leuk om iets van je te horen!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s