Het allerfijnste huis.

De achterdeur, die ik altijd voordeur noemde want aan de achterkant waar dus de voordeur was kwam ik nooit, de toegang tot mijn thuis. Deur open, roepen; mam ik ben thuihuis! Warm, kopje thee, koekje, even hangen op de roze bank. Die prikte in je blote vel maar was tegelijkertijd ook lekker zacht. Op de tafel in de huiskamer lag een soort vloerkleed met lijntjes en figuren, de grote glazen asbak. Voor mijn knikkers waren er weggetjes en het blauwe wasknijper-emmertje was hun huis. De open haard met een stenen muurtje zodat je er lekker voor kon zitten met je rug naar het vuur. Weekendgevoel. Altijd samen koffie drinken met wat lekkers. Televisie kijken, Dallas, the Ateam, Howthewestwaswon, chips, pinda’s, cola. Het plekje naast de wasmachine, even alleen. De kast met de schaatsen, houtjes en laarzen. Gebakken aardappels na het sporten. De telefoon in de gang, aan het snoer. De draaischijf, draaide langzaam terug. Niet te lang bellen, het was niet gratis.
Naar boven, veel kamers en één daarvan mijn plek. Bureautje, bed, lakens en wollen deken. Kastje met platenspeler, maar een paar platen, casettebandjes, heel veel knuffels. Aap met opgestikte lapjes omdat het stro naar buiten kwam zetten. Jaren 70 bloemetjesbehang, oranje en zachte bruinige vloerbedekking. De verwarming soms zo heet dat mijn rug haast verschroeide als ik er tijdens het lezen tegenaan zat. Meters sprookjes verslonden en a Midsummernightsdream. Nachtkastje, dagboek, verdriet en verliefdheid. Vriendinnen, geklets en gelach. Huiswerk, uren huiswerk. De bureaulamp, de boeken, schriften, Ryam agenda, geodriehoek er netjes in gevouwen. De lelijke, bruine stinkende leren schooltas. Bekers die altijd lekten. Een kast vol kleren, maar een kwart van wat er nu bij mijn dochters in de kast ligt. Het rode bloesje met bloempjes, de pringle trui want zo’n goed kwaliteit, de colletjes voor eronder. Het geluid van de piano van beneden, de douche, knikkers in de verwarming, de trap die kraakt.
Badkamer, het plafond telkens in een andere kleur gesaust, lekker ruim maar wel altijd de vloer droogmaken met een handwisser, de wc werd ook nat, groene bril. De ladekast waar ik op zat toen mijn moeder me nog afdroogde. De wasmand met wiebelende klep. De slaapkamer van mijn ouders, die van mijn zus.  De trap naar zolder met open treden bleef een beetje eng, valangst. ’S nachts het grote zwarte raam, met in december de schaduwen van de pieten, Sinterklaas. Nog twee kamers, van mijn broers. Ik kwam er niet zo vaak. Soms om te helpen met de was die daar in het halletje hing, de kerstballen lagen er achter een deurtje, en muizenvallen. Veel kamers, allemaal een eigen sfeer, geur, eigen werelden.
Buiten de grote tuin, zonnebaden, met pizbruin op je vel en citroensap in het haar. Bandenplakken, emmers water over je hoofd, koud. Het gras zo dicht en zacht, kantjesknippen. Een ijsje tussen twee wafeltjes. Koekhappen en zaklopen op je feestje. De garage, fiets binnenzetten, tienerfeest met schuifelmuziek.
Het blauwe pad, Alleeweg, het ijzeren huisje. Grensje spelen, rondjes fietsen, stempel halen, met je billen op het hete staal. Lange avonden, de grote buurjongens, verstoppertje, rolschaatsen, landjepik. Patat van Waijers. Lopen naar school en later op de fiets. De wereld zo klein toen, in mijn hoofd zo groot. Ik kan het dromen, voelen, horen, ruiken, proeven. Het zit in mij. Ik ben het huis.
Het allerfijnste huis wordt verkocht. Dag huis, veel plezier in je nieuwe leven.
Alleeweg 86

Alleeweg 86

Je kunt hier een reactie plaatsen, ik vind het erg leuk om iets van je te horen!

