Wat ik vind.

Ik wil al een tijdje opschrijven wat ik vind. Maar ik weet ook dat áls ik het opschrijf en het gelezen wordt, men mij van alles kan verwijten. ‘Naïef, dagdromerij, onrealistisch en bovenal is het maar een mening’.

Maar ja, het is wel mijn mening. En als ik iets heb dan is het wel een mening.

inside

Zo vind ik dat er geen pepernoten in de winkel horen te liggen op 1 september. De tijd schijnt sneller te gaan als je ouder wordt maar hee, zo snel hoeft het toch ook weer niet?  Sinterklaas is een feestje, mooi voor de kinderen en mooi voor de commercie, maar het feestje schuift, naar mijn mening, iets teveel richting de laatste partij.

En ik vind ook dat zwarte Pieten best een andere kleur zouden mogen krijgen. Zwart was al nooit mijn lievelingskleur. Doe mij maar alle kleuren van de regenboog, dat is hooguit zielig voor de kindertjes die kleurenblind zijn. Maar hopelijk weten die gewoon niet wat ze missen. Maar ja dat is maar mijn mening, he?

Ik heb trouwens ook een mening over al die mensen die vinden dat Piet zwart moet blijven, ik denk; ‘Get over it!’ Nederland is veranderd, en Nederland is altíjd al veranderd. Nederland is geen land meer van alleen maar blanke mensen. De wereld blijkt groter dan dit stukje land waar je toevallig geboren bent. En als je nou weet dat er mensen gekwetst worden doordat er, een al dan niet een bestaande relatie met de slavernij gelegd wordt, dan kun je wel heel hard blijven roepen dat dat echt niet zo is, en dat het komt omdat hij door de schoorsteen kruipt. Maar je wilt toch gewoon niet dat die gezellige Piet geassocieerd worden met onze nare geschiedenis, toch? Dus hop weg met zwart, hoera voor kleur! Past ook uitstekend bij al die vrolijke pakjes. Vind ik.

En ik vind het ook prima dat de VN ons daarvoor op de vingers tikken. Want soms is het goed dat iemand met een frisse buitenstaanders-blik naar je eigen rarigheden kijkt. En nee, ik vind dan ook niet dat de VN hun tijd beter zouden kunnen besteden aan de vluchtelingen problematiek omdat dat veel erger zou zijn. Omdat ik vind dat het hetzelfde is. Het gaat erom je te realiseren dat wij de geluksvogels op de wereld zijn. Omdat je toevallig op dit stukje land geboren bent. En ja hoor, ik realiseer me best dat er in Nederland grote verschillen zijn. We hebben mazzelaars en pechvogels, harde werkers en graaiers. Maar over het algemeen hebben we geld om een feestje te organiseren met honderden kleurige pieten en een mooie Sint. We kunnen onze kindertjes lekker verwennen met snoep en met cadeautjes, en we hebben een open haard of zelfs centrale verwarming en we hebben schoentjes die we ervoor kunnen zetten. Dan zeur je niet dat er zoveel vluchtelingen naar ons land komen, dan zeg je; ‘we maken wel een beetje ruimte, vier gezellig met ons mee. Met Sint, de kleurtjespieten en blank en bruin en geel en rood’.  Dat vind ik tenminste.

En ik heb ook nog een mening over het leenstelsel en het afschaffen van de studiebeurs. En hoewel men vast vindt dat dit er echt niks mee te maken heeft, vind ik toch weer van wel. Want ik maak mij daar zorgen over. Stel je bent een enthousiaste puber, je hebt wel een beetje nagedacht over wat je wilt met je leven. Je hebt nog mooie idealen, je wilt de wereld een beetje beter maken en bent er niet zo een die het liefst zo snel mogelijk rijk wordt, en dus rechten, economie of marketing gaat studeren. Nee je denkt aan filosofie, literatuur, kunst, sociologie of geschiedenis. Want je wilt weten hoe de wereld in elkaar zit, waar wij vandaan komen, je wilt onderzoeken hoe je het leven moet leven, wat ethisch is of wat schoonheid. Waar we naartoe zou moeten. Nou ga er maar aanstaan, in een maatschappij waarbij het ieder voor zich is, je jezelf moet kunnen bedruipen, er geen geld meer is voor kunst, cultuur en onderzoek en dat dan met een studieschuld van pakweg 40.000 Euro die je in de nek hijgt.

En ik vind het doodzonde dat al die jonge mensen met idealen, die ons na hun studie zouden kunnen helpen een beetje kritisch over onszelf na te denken, dat misschien niet meer durven. En ik ben bang dat we daarmee nog meer een economie worden in plaats van een maatschappij.

En ik ben bang dat er straks niemand meer is die vindt dat er geen pepernoten in de winkel horen te liggen op 1 september. Dat Pieten best kleurtjes mogen hebben. Of dat wij vluchtelingen welkom zouden moeten heten. Dat studeren gaat over ontwikkeling.

En dat straks iedereen dit stukje belachelijk vindt. Dat ik naïef ben, een dagdromer, onrealistisch, een mening heb.

expectations

One thought on “Wat ik vind.

Je kunt hier een reactie plaatsen, ik vind het erg leuk om iets van je te horen!

